test

Terracotta

TERRAKOTTA

Terrakotta er et stærkt og modstandsdygtigt materiale, som skabes ved en brændingsproces på ca. 1000° C, og som består af en blanding af ler og inert-materiale – typisk sandsten. Produktet er kendt i hele verden og kan fremstilles af råmaterialer, f.eks. mursten til huse, men også andre produkter. Dette er muligt, fordi leret er et meget let bearbejdeligt materiale.
I Toscana, hvor man finder både Firenze og Siena, er havekeramik et håndværk, som har udviklet sig igennem flere århundreder, og som er kendt og berømt over hele verden for sit elegante og raffinerede design samt for lerets høje kvalitet.
Toscanas undergrund er rig på ler af høj kvalitet og med en høj mekanisk styrke, hvilket giver mulighed for at producere meget store krukker af en størrelse på over 100 cm. Uden at vi skal blive for tekniske, så kan vi i hvert fald sagtens røbe, at nogle af de vigtigste egenskaber for terrakottakrukker er:


Den toskanske terrakotta bliver til af disse fine egenskaber og er uden tvivl den bedste haveterrakotta i verden.

Dette skyldes primært Toscanas høje lerkvalitet, som har gjort det muligt at udføre dette smukke håndværk igennem århundreder.
Leret fra Impruneta og Siena er noget af det bedste ler i verden, fordi det indeholder både galestro og jernoxid. Disse lertyper kan bruges til at fremstille krukker med en høj mekanisk styrke og en porøsitet, som er særligt velegnet til planteliv. Den høje brændingstemperatur, forarbejdningsteknikkerne samt lerets kvalitet giver os terrakotta, som både er frostsikker og holdbar:
I Toscana findes der terrakotta, som er over 300 år gammel. Takket være flere hundrede års erfaring skabes et præcist og elegant design i den smukkeste toskanske stil, men der kan også skabes et enkelt og moderne design, hvis man vælger at bruge farvet ler.
Alt dette var måske slet ikke blevet til noget, hvis det ikke havde været for Toscanas fantastiske ler.

IMPRUNETA-TERRAKOTTA

Dette ler er det bedste i verden, når det kommer til mekanisk styrke og frostsikkerhed, og dette skyldes indholdet af galestro – en blød sten, som typisk findes i Firenzeområdet Impruneta, hvilket er med til at frostsikre det færdige produkt, så det kan klare en temperatur på ned til -20 grader. Impruneta-leret har en grynet tekstur, hvilket giver det en ru overflade og en rødlig farve med hvide nuancer. De krukker, som fremstilles af denne lertype, hører blandt de bedste produkter og ses ofte i prominente haver over hele verden. Designet er både raffineret og yderst veludført.
Hvis krukkerne fremstilles ved hjælp af den såkaldte Colombino-teknik (100 % håndlavet), er det meget svært at skabe helt identiske eksemplarer af den samme genstand. Hvert enkelt produkt er helt unikt. Som et alternativ kan man også arbejde med en gipsform. Brændingsprocessen kan nå helt op på 1.020-1.030 grader og varer ca. 36 timer, hvorefter produktet så skal afkøle i yderligere 70 timer. Man kan sagtens fremstille produkter med specialfarvet ler direkte fra producenten.


Vidste du, at Filippo Brunelleschi helt tilbage i 1419 samlede Impruneta-terrakottafliser op med sine egne hænder for at bygge kuplen til domkirken i Firenze? Fliserne er der stadig den dag i dag. 

 

SIENA-TERRAKOTTA

Dette ler er udvundet fra Sienas bakkelandskab og er det næstbedste ler efter Impruneta til fremstilling af store krukker. Leret er rigt på jernoxid, som efter brændingsprocessen tilfører leret en ensartet og mørk rød farve – typisk for Toscana-ler – hvilket var yderst populært i USA i 1980’erne. Disse krukker er frostsikre og kan klare temperaturer ned til -15 grader. Modellerne, som er et resultat af den oldgamle Siena-tradition, er både elegant og fint udført og har enten en moderne eller klassisk toskansk stil med en antik finish. Produkterne, som er fremstillet af Siena-ler, er langt billigere end produkter af Impruneta-ler, men de er stadig i top, når det kommer til kvalitet og smukt design.

PRODUkTIONscyklus

Den bedste keramik er håndlavet og har en produktionstid, der svinger mellem 25 og 40 dage, afhængigt af produktets størrelse og årstiden for produktionen. Jo større produkt, og jo koldere årstid – desto længere cyklus for bearbejdning og tørring. Produktionscyklussen består af følgende trin:

  • Produktion, Finpudsning (finish), Tørring, Brænding og nedkøling, Fugtning, Pakning.


Den omhu, som disse trin udføres med, vil også være med til at præge terrakottakrukkens levetid og kvalitet. Med samme ler kan du få produkter af lavere kvalitet, hvis du ikke gør arbejdet godt nok i bearbejdningsprocessens faser. Man kan spare tid og produktionsomkostninger, hvis man anvender maskiner eller jernformer eller brænder produkterne hurtigere, men dette vil dog blot resultere i en lavere mekanisk modstand.

(*) Siena-ler brændes normalt i 36 timer, og dertil kommer en ekstra modningscyklus på 4 timer. Den enkelte producent tilpasser denne cyklus, så den passer til hans/hendes egne erfaringer og til "handelstricksene" for at producere sin terrakotta.

Når de enkelte dele er håndstøbt i formen, kobles disse sammen i hjørnerne.

Når krukken er taget ud af formen, gennemgås den grundigt for fejl og ujævnheder, herunder ”rynker”.

Efter den nærmere finpudsning skal krukken først lufttørre, og derefter tørres den i et tørrerum, hvor den får sin klassiske hvide farve.

Brændingsfasen er en af de mest følsomme faser: Det er derfor meget vigtigt, at brændeovnen har den rette iltning.

Når krukken er blevet brændt, skal den udvandes for at kunne lukke kalkholdige urenheder inde i leret.

 

Produktionsteknikker:

COLOMBINO

Med denne teknik fremstilles krukken 100 % i hånden - uden brug af gipsforme. Først skal du starte med en base af en vis tykkelse. Derefter udføres colombini med leret (aflange cylindriske former, som minder om spegepølser), hvor den ene lægges oven på den anden, og hvor man starter fra bunden, så man får opbygget selve væggen på krukken. Den dygtige håndværker kan producere keramik af den helt rigtige tykkelse og smukke dekorationer, og man kan derfor skabe en hvilken som helst form. Ved brug af denne teknik kræver det, foruden keramikerens egen fingersnilde, en hel del tid og tålmodighed at fremstille krukken, og teknikken er derfor blevet udkonkurreret af gipsforme. Teknikken benyttes dog stadig den dag i dag til at skabe store og unikke produkter. Vi kan kende vaserne, som fremstilles med den traditionelle colombino-metode, på håndværkerens karakteristiske fingeraftryk på krukkens inderside, hvor ydersiden er nøje finpudset – indersiden får som regel lov til at være ru og grov for at spare produktionstid.
En af de helt særlige egenskaber ved krukker, som er fremstillet med colombino-metoden, er, at det er stort set umuligt at fremstille helt ens eksemplarer af produkterne, da hvert eneste produkt er helt unikt.
I dag benyttes denne teknik sammen med det bedste kvalitetsler og henvender sig til den kræsne forbruger, som ønsker et helt unikt produkt i toskansk og håndlavet terrakotta.

fordele

  • Kan skabe krukker i alle former og størrelser
  • Hvert produkt er unikt og derfor mere værdifuldt
  • Høj æstetisk kvalitet
  • Maksimal tilpasning.

 

ulemper

  • Produktionstiden er meget lang
  • Dyrt.


håndstøbt i gipsform

Du skal først skabe en model eller gipsform, som leret skal støbes i. Hver form danner negativaftrykket til den krukke, vi skal producere, og skal udføres med største omhu. Hver form kan bruges til at fremstille hundredvis af krukker, hvorefter gipsformen vil begynde at blive slidt og dekorationerne/pynten begynder at falme. Derfor udskiftes formene regelmæssigt.
Håndværkerne bruger deres hænder og specialværktøj til at presse leret ind i formen og til at finpudse den indvendige del af krukken. Derefter venter man på, at formen opsuger det vand, der er inde i leret, så krukken kan trække sig sammen og adskilles fra formen. Nu er krukken færdig og mangler kun de sidste små detaljer på den udvendige dekoration.
I modsætning til colombino-teknikken benytter denne teknik gipsforme, og derfor er de fremstillede produkter mere eller mindre identiske.

fordele

  • Kan skabe krukker i alle former og størrelser, også store krukker
  • Velegnet til masseproduktion af ens krukker
  • Høj æstetisk kvalitet
  • Gode tilpasningsmuligheder.

ulemper

  • Høj kvalitet er lig med høj pris
  • Produktionen er meget tidskrævende, men med flere forme kan du fremstille flere krukker på en gang.


GIPSafstøbning med drejebænk

Denne teknik kan kun benyttes til runde krukker, hvor der anvendes en maskine til at skabe den indvendige udformning. Denne maskine er en drejebænk, hvor formen anbringes på den roterende skive, og ved hjælp af specialværktøj kan brugeren forme indersiden af krukken. Leret anbringes i den roterende form. Lerets konsistens har ikke den store betydning her, for når drejebænken begynder at dreje, formes krukken til den helt rigtige tykkelse. Derefter skal formen kunne opsuge det vand, der er inde i leret, inden den kan fjernes. Til sidst udføres krukkens udvendige dekoration i hånden.
I modsætning til den håndlavede teknik, hvor der benyttes gipsforme, kan de krukker, som støbes ved hjælp af drejebænk, kun laves med runde former.

fordele

  • Kan skabe krukker i alle former og størrelser, også store krukker
  • Velegnet til masseproduktion 
  • Krukkerne er perfekt runde
  • Høj æstetisk kvalitet
  • Mulighed for at sætte et helt personligt præg på krukkerne
  • Relativt kort produktionstid.

ulemper

  • Kan kun lave runde former.


pressemaskine til gipsforme

Med denne teknik bliver det ikke nemmere at producere krukker. Maskinerne er typisk fuld- eller semiautomatiske, og du skal blot fylde leret ned i formen, hvor maskinen udfører støbningen, og frigør krukken fra formen, så snart den er færdig. Det eneste manuelle arbejde, som skal udføres i hånden, er selve finpudsningen.
Krukker kan fremstilles i mange forskellige former, både runde og firkantede, med eller uden pynt. Krukken fjernes fra formen ved hjælp af trykluft. Her ligner krukken de håndlavede krukker, når det kommer til egenskaber som frostsikkerhed.

fordele

  • Konkurrencedygtige priser
  • Velegnet til masseproduktion
  • Øget produktionshastighed
  • God æstetisk kvalitet, da den sidste finish udføres i hånden
  • Ingen tilpasning
  • Samme frostsikkerhed som håndlavede krukker.

ulemper

  • Det er ikke muligt at skabe alle de former, som kan udføres i hånden
  • Ufuldstændigt slutprodukt, kanten kan være ujævn.


PRESSemaskine til metalforme: INDUSTRIproduktion

Denne produktionsproces minder meget om den proces, der er beskrevet ovenfor – dog med den forskel, at formene er af metal. For at kunne frigøre krukken fra metalformen er det nødvendigt at bruge meget kompakt ler, og et olieholdigt frigørelsesmiddel sprøjtes på metalformen, inden krukken presses ud.
Disse to elementer – kompakt ler og olie – blandes sammen under tilblivelsen af krukken, og er den primære årsag til den ringe produktkvalitet og manglende frostsikkerhed. Det resulterer ofte i, at man allerede efter få år kan se den klassiske afskalning af krukken.

fordele

  • Yderst konkurrencedygtige priser
  • Velegnet til masseproduktion
  • Øget produktionshastighed
  • Perfekt finpudsning af krukkerne, typisk for maskinfremstillede krukker.

ulemper

  • Ringe frostsikkerhed
  • Formerne er meget enkle
  • Typisk lidt ”trist” design
  • Ingen muligheder for personlig tilpasning.


FROSTsikkerhed

Hvert enkelt produkt, som fremstilles og distribueres af Euroscapes, er frostsikkert. Dette er dog ikke ensbetydende med, at der slet ikke kan trænge vand ind i leret. En af lerets egenskaber er netop dets porøsitet, som gør, at der nemmere tilføres ilt til planternes rødder. Især om vinteren kan porerne fyldes med vand, hvor de så udvider sig, når det er frostvejr, og det kan få selv den stærkeste terrakotta til at gå i stykker. For at undgå dette skal du blot følge disse meget enkle trin, så din terrakottakrukke holder længere og dermed bliver i stand til at overleve selv den hårdeste vinter:

  • Undgå at blokere afvandingshullerne i bunden af krukken, og hold øje med, at jorden eller rødderne ikke hindrer vandet i at løbe ud. Iskoldt vand kan nemlig også skade planten.
  • Sørg for, at terrakottakrukken ikke fyldes med vand i løbet af vinteren.
  • Hvis det er muligt, så prøv at hæve krukken fra jorden ved hjælp af terrakotta-fødder til bunden.